Onsdag, 26 August 2020 09:06

Operakoncert med hip-hop ved Susåen 2020

"Coronasikker opera på den ovale p-plads neden for Stenboderne ved Susåen. Igen i år sat i scene af Peter Stevnhoved og NEMF. Rie Koch bandt koncerten sammen på sædvanlig sjov og kompetent vis. Vejret hold, omend den kraftige blæst lod sig høre i mikrofonerne. Men hvad gjorde det, når Peter Spissky og Camerata Øresund havde inviteret uventede gæster?

Steen Koerner og hans dygtige hiphop-dansere tilførte musikken et twist, som løftede oplevelsen til helt nye højder. Det sås på såvel dansere som musikere, at de hyggede sig. Og vi blev lovet mere af den slags i 2021. Gerne i siloen på Mellemkajen."

Helle Jessen på facebook 23. august 2020


Flere opslag med fotos på https://www.facebook.com/naestvedearlymusic
Se TV2ØST indslaget herunder

TV2 Outdoor2020    IMG 3630    

IMG 3671    IMG 3663

 

Silo2020

Lørdag, 15 Juni 2019 18:29

Næstved - udkantsdanmark? Glem det!

Af Mogens Wenzel Andreasen

Alle kender selvfølgelig Næstved – eller tror, at de gør det. Byen ligger på Sydsjælland mellem Ringsted og Vordingborg og har omkring 44.000 indbyggere. Det tager en times tid at køre fra København til Næstved.  Men udkant eller provins? Nej! Det er en by med et rigt kulturliv, hvor musikken har en fremtrædende plads, byen har blandt andet en forening, som beskæftiger sig med barokmusik. Den rummer også en af Danmarks fornemste kostskoler, Herlufsholm.

                  Tidligt på foråret blev jeg kontaktet af formanden for foreningen for barokmusik, Næstved Early Music Festival, Peter Stevnhoved, som havde læst min biografi om Antonio Vivaldi og bad mig komme og holde et foredrag om Vivaldi i april måned. Der var nemlig planlagt en festival i august med barokmusik. Naturligvis sagde jeg ja og tog til Næstved og holdt foredrag om Vivaldi – en god oplevelse med en flok yderst interesserede tilhørere.

 
Beethoven
Det førte mere med sig: Jeg blev engageret til at præsentere en af koncerterne ved den nye Herlufsholm International Chamber Music Festival Festival i juli måned, igen arrangeret af ildsjælen Peter Stevnhoved, hvor der blev opført strygekvartetter og klavertrioer af Beethoven. Koncerten foregik i festsalen på Herlufsholm, og den 3. juli satte jeg igen kursen mod Næstved, hvor Den Danske Klavertrio skulle opføre tre klavertrioer af Beethoven: Nr. 1, Es-Dur, op. 1 nr. 1, nr. 3, c-mol, op. 1 nr. 3, og nr. 7, B-Dur, op 97, med tilnavnet ”Ærkehertugen”, fordi den er tilegnet ærkehertug Rudolph.

Den Danske Klavertrio med Katrine Gislinge, klaver, Lars Bjørnkjær, violin, og Toke Møldrup, cello, spillede, og det var en stor oplevelse. Opførelsen af de tre trioer var perfekt, på højeste internationale plan, og publikum var begejstret. Festsalen på Herlufsholm er meget smuk, der hænger fine gamle malerier på væggene, og akustikken er perfekt.
Der var flere koncerter med klavertrioer og en række koncerter med den tyske Henschel-kvartet, så Beethoven – og tilhørerne – fik, hvad de fortjente. Det er en god idé at koncentrere sig om Beethovens kammermusik, for det giver et godt og præcist billede af en af muskhistoriens største komponister.

Men der var endnu en musikfestival på programmet:

Fra Monteverdi til Vivaldi Festival
Her stod Næstved Early Music Festival i spidsen for et overdådigt arrangement: Mandag den 13. og onsdag den 15, august var der orgelpræsentation i Sct. Peders kirke, foredrag i sognegården og aftenkoncerter i de omliggende landsbykirker. Den 17. august var der om eftermiddagen åbningskoncert med præsentation af festivalens ensembler, og om aftenen den første af tre opførelser af Vivaldis opera ”Il Giustino” i Ny Ridehus. Operaen opførtes igen den 18. og 19. august, og der var flere andre konceter. Men her vil jeg koncentrere mig om Vivaldis opera:

                      ”Il Giustino” er en af Vivaldis mere end 40 operaer, og den har aldrig tidligere været opført i Danmark. Vivaldis operaer er i det hele taget sjældne på de internationale scener, og kun én af hans andre operaer har været opført i Danmark, det skete ved Københavns Operafestival i 2015.
I Næstved var der et 38 sider tykt, fornemt udstyret program, hvor man dog måtte undvære et handlingsreferat – det er nemlig umuligt at beskrive den håbløst indviklede og forvirrede handling, men der var hjælp at hente, for ariernes, ensemblernes og korenes tekster blev vist som lysbilleder over scenen i dansk oversættelse.

                      Sangerne var unge talenter fra Danmark, Norge og Sverige, og hovedpersonen, bonden Giustino, blev sunget perfekt af den danske kontratenor Steffen Jespersen. Næstved Omegns Operakor medvirkede, og Camerata Øresund, et meget professionelt ensemble bestående af 14 musikere, blev ledet af Peter Spissky. Orkestret bestod af strygere, to blokfløjter, to trompeter, cembalo og cymbalon. Scenebilledet var enkelt, men absolut tilstrækkeligt, og Ny Ridehus, en del af den nedlagte Næstved Kaserne, som nu er indrettet som kulturcenter, er en stor, velrenoveret sal med glimrende akustik.
                      Handlingen i ”Il Giustino” er nærmest uforståelig, også fordi kejserens rolle, oprindelig komponeret for kastratsanger, blev udført af en kvinde, som man ikke kunne undgå at se var en kvinde, og lukkede man øjnene kunne man også tro, at bondemanden Giustino var en kvinde, for sådan lød kontratenoren – næsten. Men musikken er herlig, og musikerne forstod at spille musikken autentisk, strygerne uden vibrato og rytmen markant og medrivende. Lad os bare få lov at opleve flere Vivaldi-opførelser.

forsideslide wenzel

Mogens Wenzel Andreasen er født i 1934 på Frederiksberg. Oprindelig uddannet lærer og underviste i en årrække. Blev i 1976 cand. pæd. i musikvidenskab og var redaktør på Politikens Forlag i perioden 1979-1983. Herefter leder af forlaget Artia i årene 1983-1989. Leder af Selskabet til Udgivelse af Dansk Musik på Fonogram og Videogram 1989-1993. Free lance medarbejder ved Danmarks Radios Musikafdeling 1975-1988. Har deltaget i DR TVs internordiske musikprogram "Kontrapunkt". Formand for Selskabet for Russisk Musik fra 1992 og for Dansk Oversætterforbund fra 1998. Udover romaner også forfatter til en række faglige bøger om musik.

Her kan du høre Camerata Øresunds Messias fra Sct. Peders Kirke d. 11. december 2018
(Åbner i et nyt vindue)

P2 koncerten

Følg med i programmet her;
(Åbner i et nyt vindue)

Messias programbillet 2018

HÄNDELS MESSIAS

 - et overflødighedshorn af musikalsk storhed
Anmeldelse af Thomas Emil Horneman-Thielcke

Der er en grund til, at Händels Messias er et mesterværk. Det indeholder ganske enkelt det stjernestøv, som drømme er lavet af. Det kan berøre hjertet og få tiden til at stå stille, som var evigheden allerede indtruffet. Fra de smukke lyse arier til de mørke nærmest dæmoniske bas-partier, hvor den gammeltestamentlige guddom åbenbarer sit styre og magt, bliver man ført igennem et overflødighedshorn af musikalsk storhed. For så til slut at ende med den storladne fuga korsats, Worthy is the Lamb that was slain, der sætter et stort punktum med lyden af det hebraiske ord amen: ”Det står fast.”

Händel vidste, at denne gang havde han skrevet noget, som publikum ville elske. Der er ganske enkelt en grund til, at dette engelske oratorium i tre dele fra dets første opførelse i Dublin den 13. april 1742 har været et værk, som publikum holder af at høre igen og igen. For det har alt det som et musikalsk mesterværk skal indeholde. Det er mesterligt genialt.

Som ”Messias elsker” var jeg spændt på om Camerata Øresund, og dets vokalensemble bestående af håndplukkede sangere, ville kunne få den genialitet frem, som ligger bag værkets tilblivelse. Og i en fyldt Sct. Peder Kirke i Næstved ventede jeg spændt på, at den første tone ville blive slået an af den fabelagtige og virtuose koncertmester Peter Spissky. Det gjorde den, og det var med intet mindre end en nærmest himmelsk klang, der med tempo og fylde, gjorde de næste timer til en sand fryd for øret.

Peter Spissky har et storartet talent for at binde noder, musikere og sangere sammen i et bånd af legende let glæde, der både smitter af på den musik han spiller, som på et forventningsfuldt publikum. Händels Messias var således en stor oplevelse, der fik hjerterne til at banke, glædestårerne frem og smilene på læberne. Intet mindre end en stor musikalsk oplevelse på en kold tirsdag aften i december i Næstved.

 

CO Messias.dr

En lille anmeldelse af festival 2018

Som medlem af NEMFs præsidium var jeg inviteret til at holde den lille åbningstale, deltage i to Artist Talks og i øvrigt være med som almindelig publikummer. Desværre kunne jeg ikke deltage i hele festivalen, men om det kunstneriske niveau på den mindre del af festivalen, jeg overværede kan jeg kun have lovord. 

Jeg var en smule forhåndsskeptisk over idéen med at præsentere en række ensembler som … appetitvækkere på én og samme koncert. Men det fungerede storartet, varieret, spektakulært, intimt etc. Og det lykkedes Peter Spissky at videregive en på samme tid koncentreret og letfodet atmosfære med sine … venner. Fem-seks stjerner!

Vivaldi-operaen - nummer to på få år efter INGEN i DK nogensinde før!, taler sit tydelige sprog om det tag som barokmusikken har fået i et bredt publikum. Et ærligt forsøg fra la Colonnas side på at gøre et meget tidstypisk plot mere vedkommende for at moderne publikum og imponerende sangerpræstationer, for slet ikke at nævne det forunderlige i at de alle har lært næsten tre timers musik udenad med henblik på kun tre opførelser. Engagement, loyalitet og kompetance - sjældent at få alle tre på én gang! Steffen Jespersen et fund, Beate Mordal en stjerne!

Baroksolisterne kender jeg jo, de er både umiddelbart indtagende og historisk oplysende. Men vi måtte erkende at være lidt trætte efter en dramatisk morgen med et bilsammenbrud og flere andre andre kiksere på vores tur fra Jylland. 

Lidt kritik? Kun af logistikken, et par ups’er som vist kunne være undgået. At Deda skulle med et fly må have stået klart før få timer inden afgang. Nu fik den pludselige flytning fremad i tid af hendes præsentation den ærgerlige konsekvens at en del kom for sent. Og varigheden af Vivaldi-forestillingen MÅ have været kendt på forhånd. Får publikum at vide at noget varer tre timer, men det viser sig at være to, er de sjælden ærgerlige. Men det omvendte …hmmm. Uanset hvad der lyttes til, tror jeg. 

Barokmusikken har et særligt potentiale, tror jeg, som middel til udbredelse af den klassiske musiks oplevelsespotentiale. Jeg håber af indlysende grunde at NEMF kan stables på benene igen om et par år. Hvad den “tidlige musik” angår, er landsfordelingen stærkt præget af at næsten al aktivitet har udgangspunkt i hovedstaden. Det er derfor både opmuntrende og vigtigt at vores mest markante festival centreret om den tidlige musik finder sted på Sydsjælland. Tilmed i en af landets ældste byer.

 Hals und Beinbruch!

Karl Aage Rasmussen